Problemen met je smartphone- of tablet oplossen

header-tablet-trouble

Je smartphone of tablet aanzetten lukt niet. Het scherm blijft zwart. Wat is er aan de hand? Het meest voorkomende probleem is dat de batterij bijna of helemaal leeg is.

Batterij opladen

Koppel het toestel aan de lader en wacht lang genoeg. Bij een Andriod toestel kan het soms een kwartier duren voor het apparaat terug aangezet kan worden. Even geduld dus.

Lukt het niet? Controleer dan of de kabel van de lader overal goed aangesloten is en of de draden niet beschadigd zijn. Een kink in de kabel of losse draadjes zijn vaak fataal.

Herstarten (Soft reset)

Als je toestel nog steeds niet wil starten dan zal je een zogenaamde zachte herstart moeten uitvoeren. Dit is ook een mogelijke oplossing wanneer je smartphone of tablet tijdens gebruik plots niet meer reageert, gecrasht is. Koppel het toestel aan de lader voor je van start gaat.

Sommige toestellen hebben een klein gaatje van ongeveer één millimeter groot. Gebruik een naald of rechte paperclip om in het gaatje de resetknop in te drukken. Hou de knop 10 tot 20 seconden ingedrukt. Raadpleeg desnoods even je handleiding.

Geen resetknopje? Bij Android toestellen kan het volstaan om de verwijderbare batterij uit het toestel te halen, 15 seconden te wachten en vervolgens de batterij terug te plaatsen en het toestel aan te zetten. Nog steeds geen succes? Hou dan de aan/uitknop minstens 10 tot 20 seconden ingedrukt.

Bij een iPhone of iPad hou je zowel de aan-uitknop als de thuisknop onderaan het scherm 10 tot 20 seconden lang ingedrukt, tot het witte Apple-logo verschijnt.

Als je een scherm krijgt met de afbeelding van een usb-kabel en het iTunes-logo, dan is het iOS-besturingssysteem beschadigd. Verbind dan je toestel via de usb-kabel met een computer waarop iTunes staat. Je krijgt in iTunes de waarschuwing dat er een probleem is met je toestel en kan vervolgens kiezen om een Herstel of een Update uit te voeren. Probeer eerst de update, zo blijven je instellingen en gegevens behouden. Geen succes? Kies dan voor herstel. De verloren gegevens kan je herstellen vanuit je iTunes- of iCloud-back-ups.

Herstelmodus of Recovery Mode (Hard reset – terug naar fabrieksinstellingen)

Als je toestel meteen na het aanzetten weer crasht, kan je tot slot proberen de recovery mode te starten. Bij een terugkeer naar de oorspronkelijke instellingen (fabrieksinstellingen) gaan al je persoonlijke gegevens en aanpassingen verloren (apps, foto’s, opgeslagen documenten, contactgegevens,…). Maak dus eerst nog een back-up indien mogelijk. Zit er een extra geheugenkaart (sd-kaart) in je toestel? Verwijder ze.

Werkt je toestel nog een beetje, dan kan je via de instellingen op zoek gaan naar de herstelmodus. Scroll even door de menu’s. De herstelmodus kan staan bij de optie Back up maken en opnieuw instellen of Back-up maken en herstellen, maar ook bij de opties persoonlijkprivacy of SD-kaart. Wanneer je je toestel wenst te verkopen of doorgeeft aan iemand anders kan je via deze weg al je persoonlijke toevoegingen wissen op het toestel.

Wanneer je smartphone of tablet gecrasht is, krijg je die vaak niet meer opgestart. Gelukkig kan je de herstel modus ook opstarten door een specifieke toestencombinatie ingedrukt te houden. Zoek via Google naar de juiste combinatie voor jou toestel via de zoekopdracht “recovery mode merk en type van jouw smartphone/tablet“,  of raadpleeg je handleiding.

Mogelijke toetsencombinaties die je gelijktijdig moet indrukken zijn:

  • aan/uitknop & volume op – (sommige Samsung tablets)
  • aan/uitknop & volume op +  (de meeste Samsung tablets, Sony tablets, ASUS tablets)
  • aan/uitknop & volume op – & volume op +
  • aan/uitknop & volume op + & de thuis/homeknop (Samsung Galaxy)

Op je scherm zou je nu het Android-systeemmenu moeten zien (een Android-robotje op zijn rug met zijn buik geopend). Scrol met de knoppen volume omhoog/omlaag (+ of -) door de mogelijkheden tot aan Recovery mode. Hier kan je dan o.a. een ‘factory reset’ (terugzetten naar de fabrieksinstellingen) uitvoeren. Vaak is de aan/uitknop de toets om je keuze te bevestigen.

BRON

One thought on “Problemen met je smartphone- of tablet oplossen

  1. Pingback: Problemen met je smartphone- of tablet oplossen | Computer Café Rotselaar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s