Online shoppen en invoerrechten

Online winkelen is heel leuk. Via het internet loop je winkels binnen verspreid over de hele wereld en je aankopen worden netjes aan je voordeur afgeleverd.

Heb je al wat ervaring dan weet je vast waar op te letten:

  • groen_winkelkarretjeWat vermeldt de gedetailleerde productinformatie?
  • Wat is de prijs en is de btw inbegrepen?
  • Hoeveel bedragen de verzendkosten?
  • Welke opmerkingen staan er vermeld bij de verkoper?
  • Wat is het retourbeleid?
  • Zijn er contactgegevens?
  • Wat is de geschatte leveringstermijn?
  • Wat zijn de betalingsvoorwaarden en zijn ze veilig?

Online shoppen binnen Europa

Koop je binnen de Europese gemeenschap dan kan je de prijs van je online-aankoop vrij juist inschatten. Is de btw niet in de prijs inbegrepen dan moet je het btw-tarief van dat land nog toevoegen (15-25%). Alleen als de verkoper in België een jaarlijkse omzet zou hebben die groter is dan 100.000 €, geldt het Belgische btw-tarief van 21%. De verzendkosten staan meestal uitdrukkelijk vermeld.

Online shoppen buiten Europa

Komt je pakje van elders dan heb je nog wat extra rekenwerk voor de boeg. Voor goederen afkomstig van buiten Europa moet je douanekosten betalen. Dit geldt voor goederen die je meebrengt van vakantie maar ook voor je online aankopen.

Deze extra kosten zijn niet zichtbaar tijdens het afhandelen van je online aankoop. Ze worden je aangerekend door de firma die de verzending regelt, vermits zij de douanekosten zullen voorschieten wanneer je pakje de grens oversteekt. Om onaangename verrassingen te vermijden, reken je best vooraf uit of je online koopje met deze extra kost nog steeds de moeite waard is…

prijs lager dan 22 euro prijs 22 euro – 150 euro prijs meer dan 150 euro
géén Belgisch btw-tarief + 21% btw + 21 % btw
géén douanekosten géén douanekosten + douanekosten+ dossierskosten

Hou er rekening mee dat er geen vrijstelling is voor parfum, alcohol en tabak. Raadpleeg de TARICcode rubriekenlijst om het % douanekosten te kennen. Om de dossierkosten te achterhalen zal je contact moeten opnemen met de verzendingsfirma. Bij de Post kunnen dossierkosten bijvoorbeeld oplopen van 12 tot 85 euro.

Klachten?

Helaas verloopt alles verloopt niet altijd volgens het boekje… Soms rekenen de verzendingsfirma’s toch dossierkosten aan voor pakjes met een lage waarde. Het gaat dan om zogenaamde aanbiedingskosten. Als de verzendingsdocumenten te vaag zijn ingevuld, kan de post of koerierdienst niet oordelen of het om een vrijgesteld product gaat. Zij kunnen er dan voor kiezen om het pakje veiligheidshalve toch bij de douane aan te bieden. Het is nauwelijks te achterhalen of de firma dit ook werkelijk gedaan heeft.

Klachten op het internet geven de indruk dat er soms willekeurig toch extra kosten worden aangerekend. Heb  je zelf onterecht dossierkosten moeten betalen of is de verkoper in gebreke gebleven, dan kan je eventueel een klacht indienen. De Europese consumentendienst helpt je alvast met een klachtenbriefsjabloon en een online gids. Deze richten zich echter tot de verkoper, dus je zal zelf enkele aanpassingen moeten doen indien je klacht gericht is aan de verzendingsfirma. Belmed, een bemiddelingswebsite geeft een mooi overzicht van de klachtendienst van post en koerierdiensten, wie je kan inschakelen en welke kosten er eventueel aan verbonden zijn.

MEER INFO

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s