Zoeken op internet

Zoeken op internet wordt ook wel googlen genoemd. Waarom? Omdat Google al enkele jaren de populairste zoekmachine is…

En toch moeten we toegeven : Google vindt niet altijd wat we zoeken. Of zoeken we verkeerd? Hier zijn enkele praktische tips om je zoekresultaten drastisch te verbeteren.

Algemene zoektips ♣

  1. gebruik meerdere zoektermen in één zoekopdracht en zet het belangrijkste woord vooraan
    • bv. schaduwplant droge grond
    • bv. fietsroutes bornem schelde
  2. denk na hoe jij een pagina over dat onderwerp zou schrijven. Welke woorden zou jij gebruiken?
    • speel met synoniemen bv. bevolking / inwoners
    • kies je enkelvoud of meervoud? bv. kat in plaats van katten
    • opgelet voor homoniemen (woorden die op dezelfde manier geschreven worden maar een andere betekenis hebben) bv. kater (zoogdier/dronkenschap) vliegen (insect/luchtverkeer)
  3. hou rekening met de taal. Zoek je alleen Nederlandstalige sites gebruik dan het woord bioscoop en niet cinema (Frans, Engels, Nederlands). Heeft je zoektocht niets opgeleverd? Probeer dan dezelfde zoekterm in het Engels. Dit levert vast een groter aantal websites op, maar hiervoor moet je natuurlijk Engels kunnen verstaan…
  4. gebruik verschillende zoekmachines. Wist je dat een zelfde zoekopdracht uitgevoerd door Google, Yahoo of Bing slechts 10 % overlappende antwoorden zal geven. Of met andere woorden : 90 % van de getoonde zoekresultaten zijn uniek voor die zoekmachine!

Zoektaal gebruiken : bij Google ♣♣

Zoekmachines herkennen en reageren op bepaalde codes. Wanneer je deze codes in je zoekopdracht gebruikt krijg je een beter resultaat. Het vergt een beetje meer denkwerk, maar het loont wel de moeite. De zoektaal die een zoekmachine gebruikt kan verschillen. Deze tips werken alvast voor Google

  1. gok met stukjes zin van maximum 4 à 5 woorden. Hoe zou jij over het onderwerp schrijven? Bedenk zinnen die volgens jou op de website kunnen staan en plaats het belangrijkste stuk van de zin tussen aanhalingstekens. Zo beslis jij dat die woorden in die volgorde op de webpagina moeten voorkomen en niet zo maar losjes over de hele pagina verspreid mogen staan.
    • bv. “de uitvinder van de saxofoon” “geboren in”= 959 resultaten
      • vergelijk dit met uitvinder saxofoon geboren = 15.200 resultaten.
    • bv. “jan wauters” bornem = 1470 resultaten
      • vergelijk dit met jan wauters bornem = 12.300 resultaten
    • vindt Google de woordencombinatie niet in de juiste volgorde dan krijg je toch nog de resultaten voor de losse combinatie. Je hebt dus niets te verliezen met het gebruik van aanhalingstekens.
    • zeker bij het zoeken naar personen of titels kan je best aanhalingstekens gebruiken. Zo is het duidelijk dat je alleen naar die specifieke combinatie van voor- en familienaam zoekt of die bepaalde titel.
  2. site: gebruik je in Google om te zoeken binnen een website wanneer je zeker bent dat het antwoord zich op die website bevindt. Soms geeft Googlenamelijk die site niet bovenaan weer in je lijstje resultaten. Je kan dit tevens gebruiken om een bepaalde website uit te sluiten.
    • bv. kommil foo (129.000 resultaten)
    • bv. energiemeter (27.300 resultaten )
    • bv. je zoekt informatie over Ter Dilft die niet van Ter Dilft zelf komt via bornem ter dilft -site:terdilft.be
    • bv. je zoekt informatie over de bib van Bornem?
      • bib Bornem (39.000 resultaten)
      • “bib Bornem” (380 resultaten),
      • “bib Bornem” site:bornem.be (46 resultaten, alleen webpagina’s van http://www.bornem.be),
      • “bib Bornem” -site:bornem.be (333 resultaten, alle webpagina’s behalve http://www.bornem.be)
  3. denk in documenttype… Welk soort bestand kan de websitebouwer gebruikt hebben om dit document te linken aan zijn webpagina : pdf, doc (WORD2003), docx (WORD2007), xls (EXCEL2003), xlsx (EXCEL2007)  ppt (POWERPOINT)? Met de zoekopdracht filetypekan je rechtstreeks dit soort bestanden opsporen en da’s heel handig als je op zoek bent naar handleidingen…
    • bv. handleiding word filetype:pdf
    • de meeste tekstdocumenten worden in pdf-formaat online gezet. Hierdoor blijft de mooie lay-out bewaard en is het bestand ook compacter.
    • ben je op zoek naar cijfermateriaal dan is de kans groot dat dit als pdf of xls bestand online is gezet.
    • zoek  je een powerpoint? Gebruik dan het bestandtype ppt of pps. Een pps-bestand kan door iedereen geopend worden maar niet bewerkt worden. De ppt-bestandversie wordt geopend in powerpoint zelf. Heb je geen powerpoint op je computer staan dan zal je het bestand niet kunnen openen, bekijken en bewerken…
      • bv. veilig internetten filetype:ppt
  4. denk in mappenstructuren… Websites zijn opgebouwd uit meerdere pagina’s. Elke pagina heeft zijn eigen URL of webadres. Hoe dieper je in een website doorklikt hoe langer de URL in de adresbalk zal worden. Die onderliggende pagina’s kunnen een intern websitenummer gekregen hebben waar je als gebruiker geen informatie uit kan afleiden. Soms zijn het echter de titels van de pagina’s zelf die worden weergegeven. bv. https://bibbornemdigigids.wordpress.com/excel/ (naar de pagina “Excel”) of https://bibbornemdigigids.wordpress.com/2010/04/26/wachtwoorden/ (naar het blogbericht “Wachtwoorden”). In welke map zou de webbouwer jouw onderwerp kunnen geklasseerd hebben? Waag een gokje met inurl:
    • inurl:terdilft (513 resultaten : alle webpagina’s met Ter Dilft in de URL)
    • inurl:terdilft -site:www.terdilft.be (64 resultaten : alle webpagina’s met Ter Dilft in de URL, behalve de pagina’s van http://www.terdilft.be zelf)

Lijkt dit je teveel om te onhouden? Geen nood : onder het zoekvak van Google staat een link naar het invulformulier geavanceerd zoeken. Vul zoveel mogelijk vakjes in om je zoekresultaat te verfijnen bv. welke taal, welke website juist wel of niet, welk documenttype, enzovoort…

Nog meer tips nodig? Neem eens een kijkje op de website van de zoekprof!

MEER INFO :

Ken je zoekmachine

Er zijn twee soorten zoekmachines : zoekrobots (of zoekmachines) en zoekindexen (of zoekgidsen). Vaak worden de termen echter door elkaar gebruikt…

ZOEKMACHINES/ROBOTS

De machines of robots scannen duizenden webpagina’s en slaan alle woordjes die ze tegenkomen op in een gigantische databank. De sofwareprogramma’s die deze taak uitvoeren worden spiders genoemd. Ze kruipen over het wereldwijde web en zoeken letterlijk of jouw zoekterm voorkomt op een pagina. Dit heeft natuurlijk enkele nadelen :

  • ze kunnen geen inhoudelijke beoordeling maken over een website : bv. een muis (dier of computer?),
  • ze kunnen alleen websites indexeren waarvoor geen log-in nodig is,
  • ze beoordelen afbeeldingen op basis van de tekst die zich rondom de afbeelding bevindt,

Maar ze hebben natuurlijk ook een gigantisch voordeel : ze kunnen onvermoeid dag in dag uit duizenden webpagina’s bekijken. Nieuwswebsites mogen dagelijks een bezoekje van de googlebots (robots) verwachten, gewone websites krijgen eenmaal per maand een bezoekje. Het is dus best mogelijk dat Google de recentste informatie niet aanbiedt…

  • Alltheweb – scoort goed op het vlak van actualiteit en vrij korte lijstjes,
  • Alta Vista – zoekmachine die lange tijd koploper was onder de zoekmachines, voor de komst van Google,
  • Ask.com – met aparte optie om wisselkoersen te raadplegen,
  • MetaEureka – metazoekmachine die zoekresultaten van meerdere zoekmachines combineert.
  • Metaspider – bundelt de zoekacties van de grootste zoekmachines zoals Altavista, Exalead, New Webcrawler, Ah-ha, Yahoo, Fast, Hotbot, Google, Bing, en Lycos. Handig voor een snelle algemene zoekopdracht.
  • Soople – een Googlevariant waarbij bovenstaande googletrucjes als keuzevakjes worden aangeboden,
  • Sortfix – combineert de resultaten van meerdere zoekmachines via tabbladen,
  • Yahoo – de grootste concurrent van Google.

Doe zelf een vergelijkende test. Zoek je naam op via de verschillende zoekmachines. Raar maar waar : ze geven niet hetzelfde resultaat…

zoekwoord = Bibstrip

Enkele maanden geleden voerden we een zoekopdracht uit naar bibstrip. Geen enkele zoekmachine vond alle items terug en slechts enkele zagen meteen ook de bibstrip over Facebook die enkele uren voordien online was geplaatst… Het aantal resultaten dat ze vinden verschilt enorm en ook de volgorde van de relevante antwoorden komt niet overeen.

ZOEKINDEXEN/GIDSEN

Hier wordt al het werk verricht door mensen. Zij bekijken sites en groeperen ze in mappen. Inhoudelijk zijn deze resultaten veel betrouwbaarder. Iemand heeft immers de webpagina’s over muizen zelf geklasseerd in de rubriek dieren of in de rubriek computer. Natuurlijk zijn de lijstjes hyperlinks hier een pak korter.

Webwijzer – zoekindex samengesteld door Vlaams en Nederlands bibliotheekpersoneel – hoge kwaliteit en bij voorkeur Nederlandstalige websites.

Seniorennet – samengesteld door senioren

Davindi – de zoekindex voor het onderwijs, samengesteld door Nederlandse docenten en bibliotheken

Wat gebruik je nu best wanneer? Heb je een heel algemene vraag of interesse dan zijn de zoekindexen het beste startpunt. Alle informatie staat immers mooi geklasseerd in mapjes. Zoek je iets heel specifieks dan zullen de zoekmachines met hun wereldwijde speurneuzen je beter kunnen helpen.

Zoekresultaten beoordelen

Heb je wat gevonden? Wees dan vooral kritisch! Informatie op internet plaatsen kan iedereen. Hou volgende tips in je achterhoofd bij het beoordelen van je zoekresultaat :

1. Wat zegt de URL over de website?

  • .com = voor commerciële sites. De informatie is dus altijd met een korrel zout te nemen.
  • .org = voor websites van organisaties. Deze informatie kan betrouwbaarder zijn en hangt nauw samen met de reputatie van de organisatie.
  • .ac.uk = voor Britse universiteiten en hoge scholen. Deze informatie is meestal betrouwbaar, afhankelijk van de specialiteit van de auteur,
  • .edu = voor Amerikaanse universiteiten. Deze informatie is meestal betrouwbaar, afhankelijk van de specialiteit van de auteur,
  • .user of met een ~(=tilde) = webpagina van een privé-persoon. Deze informatie is meestal minder betrouwbaar en zeker subjectief. Maar persoonlijke ervaringen kunnen soms ook nuttige informatie bevatten.

2. Wat zegt de startpagina over de website?

  • Voor wie is de site bedoeld? bv. klanten, geïnteresseerde leken of specialisten, …
  • Waarover gaat de inhoud?
  • Is er een datum die aangeeft hoe recent de informatie is?
    • bv. laatst gewijzigd 2009, last update february 2010
    • bij sommige websites kan je de laatste update opvragen via het javascript-trucje :
      1. surf naar de website bv. http://www.bornem.be,
      2. typ nu in de adresbalk het volgende verzoek :
        • javascript:alert (document.lastModified)
        • Dit stukje tekst moet correct gekopieerd worden met de spatie op de juiste plaats!
      3. druk op de Entertoets,
      4. lees de datum die verschijnt in een klein kadertje midden op het scherm. Opgelet het eerste cijfer is de maand en het tweede de dag (Amerikaanse datumnotering),

  • Is er informatie over wie de website maakt?
  • Lijkt de auteur betrouwbaar/onafhankelijk?
    • Wat is zijn/haar belang bij het aanbieden van de informatie?
    • Is het een deskundige over dit onderwerp? Heeft hij/zij een goede reputatie?
    • Zijn er contactgevens aanwezig?
  • Wie is de eigenaar van de website?

3. Wat is je algemene indruk van de website?

  • Worden de bronnen vermeld en lijken dit geloofwaardige bronnen?
  • Staan er veel of geen advertenties op de website?
  • Is de lay-out verzorgd?
  • Staan er veel dode links op de website? (Dit zijn hyperlinks die niet meer blijken te werken en duiden op een slecht onderhoud van de website.)
  • Wordt een zeer persoonlijke of emotionele taal gebruikt?
  • Is de opbouw van de tekst logisch?
  • Wordt er achtergrondinformatie gegeven of moet je de auteur op zijn/haar woord geloven?

4. Bekijk de veelgestelde vragen of FAQ (Frequently aksed questions), de reacties en sterrennoteringen.

  • Worden ook kritische vragen opgenomen in de lijst?
  • Worden de vragen beantwoord? (alleen bij blogs en fora)
  • Van wanneer dateert het laatste antwoord? (alleen bij blogs en fora)
  • Zijn de reacties allemaal overdreven positief…?

5. Raadpleeg steeds meerdere websites en vergelijk! Vier verschillende bronnen is het minimum.

  • Kom je steeds dezelfde zinnen tegen?
    • probeer te achterhalen welke bron de informatie eerst online heeft gezet om te weten hoe oud de informatie is,
    • probeer een website te vinden die de informatie bevestigt maar met overduidelijk orgineel tekstmateriaal,
    • raadpleeg boeken om de informatie te bevestigen.
  • Kom je tegenstrijdige informatie of afwijkende details tegen?
    • Vergelijk het aantal sites die versie A geven ten opzichte van versie B. Hou geen rekening met websites die letterlijk zinnen van elkaar hebben overgenomen,
    • Vergelijk de kwaliteit/bron van de sites die versie A gaven ten opzichte van versie B. Gaat het om verouderd materiaal ten opzichte van recentere gegevens? Gaat het om een specialist ter zake tegenover een amateur?
    • Raadpleeg boeken om de informatie te bevestigen!

Gebruik het internet met verstand! Niet alle informatie is terug te vinden op het wereldwijde web. Niet alle websites mag je klakkeloos geloven…

We gingen op zoek naar de top 10 van de zoekmachines. Aan resultaten geen gebrek. We vonden mooie tabellen met keurige percentages. Dat lijkt prima, maar… de websites zijn van marketingbureaus die je tegen betaling helpen om jouw website hoger te laten scoren in Google. Ze presenteren cijfers voor dezelfde periode (februari 2010) en gek genoeg…elke website heeft ander cijfermateriaal.

BRON Google Yahoo Bing
seoconsultants 71.35% 14.60% 9.56%
impactmedia 65.20% 14.10% 12.50%
marketshare.hitslink 85.74% 6.09% 3.39%

Wanneer we zoeken naar pdf-bestanden komen we betrouwbaarder materiaal tegen, zoals dit pdf-rapport. Waaraan merk je dit? Het artikel vermeldt de auteurs mét contactgegevens, uitgebreidde details en uitleg over hoe ze hun onderzoek gedaan hebben met een genuanceerde conclusie. Die luidt helaas : dat na langdurig en intensief onderzoek ze slechts het tipje van de sluier kunnen lichten van hoe zoekmachines hun resultaten bekomen…

Geheugensteuntje nodig? We zetten alles nog eens beknopt op een rijtje in onze checklijst. Wil je zelf tips toevoegen aan de lijst, download dan de Word-versie van het bestand.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s