Beeld vergroten of verkleinen

Zijn de lettertjes van een webpagina te klein? Is een foto een beetje te groot? Dan moet je even het beeld vergroten of  verkleinen …

Snel in- of uitzoomen tijdens het surfen kan je met de muis of het toetsenbord.

via de toetsencombinatie

Hou de Ctrl-toets ingedrukt en druk vervolgens op de toets met + (beeld vergroten) of toets met – (beeld verkleinen).

via het muiswieltje

Heeft je muis een muiswieltje? Hou dan de Ctrl-toets ingedrukt en beweeg het muiswieltje naar boven (beeld vergroten) of naar beneden (beeld verkleinen).

36 thoughts on “Beeld vergroten of verkleinen

  1. Pingback: DIGIGIDS IN 2010 « Bib Bornems Digigids

  2. Zelfs dat werkt niet op mijn pc! Hij is onlangs gecrasht, en nu is mijn beeldgrootte veel te klein, en op internet kan ik niets nog zonder moeite lezen. Ik heb jouw tips al uitgeprobeerd, maar zelfs dat werkt niet!
    Kan je mij helpen?

    • Je internetbrowser heeft zelf ook nog een zoomoptie. Bij Internet Explorer vind je die in de menu Beeld en klik vervolgens op in/uitzoomen OF klik op tekengrootte (kies uit: extra groot – groter – normaal – kleiner – extra klein).
      filmpje
      internet explorer 7 – schermafdruk

      Heb je Google chrome als browser dan klik je op de ‘engelse sleutel’ of ‘moersleutel’ en vervolgens op de plus of min bij de zoomfunctie.
      hulppagina Google chrome

    • Dan is het waarschijnlijk niet de instelling van je browser, maar van je computer. Zijn de andere schermen ook te groot of te klein? Klik dan op de windowsknop op je menubalk, kies instellingen en daarna beeldscherm. Je komt dan in een scherm mer een schuifregelaar. Schuif naar boven voor verkleinen, naar beneden voor vergroten. Druk op de knop toepassen in het scherm en bevestig de vraag die he daarna krijgt

  3. Geachte mevrouw Katrien Stroyens.Wij zaten met de vraag hoe het beeld kleiner te krijgen en vonden hier een simpel antwoord(muiswiel).Ik ben echt verbluft door de eenvoud en doeltreffendheid van het antwoord, en wat weet u er veel van en wat legt u het duidelijk uit. Ook een gave die niet zo heel veel mensen toebedeeld is. Wat kan het toch simpel zijn als je veel van iets weet. Mogelijk ga ik me er ook iets meer in verdiepen zodat ik eenvoudige probleempjes zelf op kan lossen. Bedankt. Met vriendelijke groet; G. Simonse

  4. Bij mij is het niet de tekst die te klein is, maar de gehele browserpagina die verkleind oogt. (dit is het geval op alle browsers die ik gebruik – Firefox en Safari). De knop Werkelijk grootte (te vinden onder Weergave in mijn browser) beweert dat de pagina reeds op werkelijke weergave staat. Dit klopt niet, want voorheen oogde de pagina’s wel normaal/een stuk groter.

  5. Hallo,
    na het opstarten van mijn computer is mijn beeld vele male groter geworden. Het licht niet aan mijn internet want mijn taakbalk en alles is ook vele male groter. Mijn pictogrammen dus ook… Wat moet ik doen?

    • Heb je je computer al eens afgesloten en heropgestart? Zo weet je meteen of het een tijdelijk of blijvend probleem is. Wanneer je je pc hebt opgestart in “veilige modus” worden immers alleen de meest noodzakelijke onderdelen opgestart en zal de beeldkwaliteit altijd slechter zijn dan normaal. Bij een gewone opstart is alles dan weer in orde.

      Nog steeds een probleem? Dan is de volgende stap het controleren van de beeldresolutie of scherminstellingen.
      Is de beeldresolutie ook OK? Dan kan je nog even kijken naar de Dpi (dots per inch = beeldpunten per inch). Zelf heb ik hier ook geen ervaring mee, maar door even te googlen ben ik wel deze instructies tegengekomen : “alles ineens veel groter“. Even nagekeken op mijn computer en daar staat de dpi-pagina op een klein beetje een andere plaats. Volg dan deze instructies tekst op uw scherm groter of kleiner maken.

  6. Hartelijk dank Katrien, er is niets ergerlijker dan bv Facebook als je opeens alleen te groot scherm ziet. Hoe dat opeens gekomen is? Maar met ctrl – voorkomen. Thanks

  7. Bij mij was de muis weg doordat mijn kat op het toetsenbord ging liggen. Iem. zei me dat ik Alt Num. Lock moest drukken en dat werkte. Nu heb ik mijn muis terug, maar het beeld is erg ingezoomd. Jouw tip schijnt niet te werken. Hoe moet ik dit oplossen dan?

  8. Op mijn laptop is het bureaublad normaal maar de Googlepagina of FB pagina is kleiner en niet geheel te zien. Daardoor kan ik niet aan de rechterkant op bepaalde items klikken. Dus ook niet op + of – Ook geen chatberichten goed bereiken. Afsluiten lukt ook niet. Ik ben genoodzaakt om de laptop dicht te klappen.

    • Er zijn een paar mogelijkheden. Ofwel heb je op een bepaald ogenblik per ongeluk je zoomfunctie gebruikt. Hierdoor wordt het beeld binnen je browser (dus enkel bij internetgebruik en geen andere softwareprogramma’s op je pc) vergroot tot bv. 150% of verkleint naar 75%. Dit kan je controleren door in de rechterbovenhoek op de instellingenknop van je browser te klikken. Bij Google Chrome en Firefox Mozilla is dit een knop met drie platliggende streepjes. Bij Internet Explorer is dit een knop met een tandwiel op. Zoek naar de optie zoom of een optie waar 100% (of hoger of lager) staat. Staat de zoom op lager dan 100, verhoog die dan door op de + te drukken.
      Een andere mogelijkheid is dat je met een verouderde browser zit (bv. een oude versie van Internet Explorer) die de recente en nieuwere versies van websites niet meer correct weergeeft. De oplossing hier is je browser updaten of een andere browser gebruiken (bv. Google Chrome of Mozilla Firefox). Vaak merk je dan dat je een beter weergave krijgt van sommige websites. Meer over browser lees je hier

  9. Beel groter of kleiner maken kan ook door CTRL in te drukken en op de muiswiel naar boven te schuiven is groter of beneden is kleiner. Alleen hij houd het niet vast, telkens bi elke site moet je m weer aanpassen. iemand een oplossing?

Geef een reactie

